Jump to content

The Dutch Thread, Part 17.


Nielo

Recommended Posts

Oh dat is absoluut niet waar.

En ik denk dat ik het nogal goed weet: ik ben lerares in het secundair onderwijs.

Studenten zijn verplicht de 2 talen te leren: het Nederlands en het Engels.

Alleen in het beroepsonderwijs is het niet zo. :bleh:

 

ja?..nou..onze leerkrachten zeiden tog ook dat het zo was..dat de walen konden kiezen tuseen engels en nederlands..:blink::mf_rosetinted:..nouja..het komt er eiglijk op neer dat ze in nederlandstalig gebied gwn weigeren engels of nederlands te spreken..:mf_rosetinted:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ja?..nou..onze leerkrachten zeiden tog ook dat het zo was..dat de walen konden kiezen tuseen engels en nederlands..:blink::mf_rosetinted:..nouja..het komt er eiglijk op neer dat ze in nederlandstalig gebied gwn weigeren engels of nederlands te spreken..:mf_rosetinted:

 

Dat is helemaal niet zo! Alleen maar clichés en vooroordelen...

En bovendien klinkt dit alles racistisch!

Link to comment
Share on other sites

ik heb het er tog niet over dat ze niet mogen komen..:blink:..daar hebben we helemaal nix tegen..ze zijn welkom..het ging er gwn over dat ze weigeren ned te spreken..:blink:

 

Ah ja? En welke taal spreek ik hier?

Link to comment
Share on other sites

Ohoh: Relax Take it Easy, dames:mf_rosetinted:

 

Ik ben relax lol. Maar ik kan zulke dingen niet horen zonder te reageren.

Bovendien hebben communautaire spanningen geen plaats op de MFC... nietwaar?

Als Waalse MFCer die regelmatig in the dutch thread post voel ik me echt gekwetst. :boxed:

Link to comment
Share on other sites

Dat is helemaal niet zo! Alleen maar clichés en vooroordelen...

En bovendien klinkt dit alles racistisch!

 

Ah ja? En welke taal spreek ik hier?

ok..het is totaal niet racistisch bedoelt..zo ben ik helemaal niet..ik heb nix tegen andere culturen nzo..sorry als je het zo verstond..

ik neem aan dat je bedoeld dat je vn wallonië bent?..en ok..ik geef toe er zijn uitzonderingen..maar tog..ong de helft van de walen die ik in vlaanderen (of zoals Anouk in nederland) tegenkom blijven Frans spreken..

Link to comment
Share on other sites

He, getver! Wat een horrorfilm OkieDoke!:shocked: Wie van al die namen is jouw neef?

Ik heb helemaal (nog) niet van deze film gehoord en nu komt iemand van de andere kant van de wereld er mee.....:blink: Wanneer komt hij uit?

 

Hahaha ja, het is ... eits anders :bleh:

Het kwam uit op DVD Januari 2007 :wink2: Maar ik heb het niet al gezeen.

Jean-Paul Arends :thumb_yello:

Hij maakt ook comic strippen ... wieten jullie van de "Metro" papier?

Uhh .. http://www.scribbly.nl/

Link to comment
Share on other sites

Ohoh: Relax Take it Easy, dames:mf_rosetinted:

I am relaxed:mf_rosetinted:..voor zover ik in mn zieke bui relaxed kan zijn..

Ik ben relax lol. Maar ik kan zulke dingen niet horen zonder te reageren.

Bovendien hebben communautaire spanningen geen plaats op de MFC... nietwaar?

Als Waalse MFCer die regelmatig in the dutch thread post voel ik me echt gekwetst. :boxed:

 

sorry daarvoor:blush-anim-cl:..niet de bedoeling om iemand te kwetsen..

Link to comment
Share on other sites

Ik ben relax lol. Maar ik kan zulke dingen niet horen zonder te reageren.

Bovendien hebben communautaire spanningen geen plaats op de MFC... nietwaar?

Als Waalse MFCer die regelmatig in the dutch thread post voel ik me echt gekwetst. :boxed:

 

Kan ik me voorstellen. Waar heb jij trouwens zo goed Nederlands geleerd, is dat van huis uit, of op school? (Je spreekt beter Nederlands dan ik Frans...:thumb_yello: )

Link to comment
Share on other sites

ok..het is totaal niet racistisch bedoelt..zo ben ik helemaal niet..ik heb nix tegen andere culturen nzo..sorry als je het zo verstond..

ik neem aan dat je bedoeld dat je vn wallonië bent?..en ok..ik geef toe er zijn uitzonderingen..maar tog..ong de helft van de walen die ik in vlaanderen (of zoals Anouk in nederland) tegenkom blijven Frans spreken..

 

Ja, ik ben waals en ik heb Nederlands op school gestudeerd.

En nu ben ik lerares in en openbare school en ik kan je verzekeren dat beide talen verplicht zijn... Ik ben geen uitzondering, steeds meer Walen spreken heel goed Nederlands.

Daarom begrijp ik niet waarom je zulke clichés nog gelooft.

Ik denk dat mijn Nederlands niet zo slecht is :bleh:

Link to comment
Share on other sites

mss..maar als vlaanderen op zichzelf een land word..dan zijn we een van de rijkste landen van heel Europa..:naughty:..maar wss gaan we als we splitsen tog bij jullie..alhoewel:blink:..ik zou het echt niet weten..:mf_rosetinted:

 

Zou het echt zo'n vaart lopen? Ik denk niet dat het ooit gebeurt, al zolang ik me kan heugen (niet dat ik nu al eeeeeeeuwen mee ga ofzo...) wordt erover gesproken maar ik zie het eigenlijk niet gebeuren:blink:

Link to comment
Share on other sites

Hahaha ja, het is ... eits anders :bleh:

Het kwam uit op DVD Januari 2007 :wink2: Maar ik heb het niet al gezeen.

Jean-Paul Arends :thumb_yello:

Hij maakt ook comic strippen ... wieten jullie van de "Metro" papier?

Uhh .. http://www.scribbly.nl/

 

Nee, de Metro lees ik eigenlijk nooit. Volgens mij is dat een gratis krant (paper is in dit geval krant, niet papier) die je kunt lezen in het Openbaar Vervoer.

Maar wel leuk, zo'n neef!

Link to comment
Share on other sites

Kan ik me voorstellen. Waar heb jij trouwens zo goed Nederlands geleerd, is dat van huis uit, of op school? (Je spreekt beter Nederlands dan ik Frans...:thumb_yello: )

 

Op school, maar ook een beetje thuis, omdat ik wist dat tweetaligheid zeer belangrijk is.

En nu werk ik als vertaler/tolk/lerares ;)

 

Oh en nee mijn ouders zijn franstalig ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben relax lol. Maar ik kan zulke dingen niet horen zonder te reageren.

Bovendien hebben communautaire spanningen geen plaats op de MFC... nietwaar?

Als Waalse MFCer die regelmatig in the dutch thread post voel ik me echt gekwetst. :boxed:

 

Ik heb het dus echt niet bedoeld om je te kwetsen, ik heb het over diegenen die weigeren Engels te spreken als ik aangeef dat ik niet zo'n ster in Frans ben. Dat kan ik gewoon niet voldoende volgen en dan vraag ik of ze het in het Engels kunnen vragen/ zeggen. Tja en als je dat dan niet doet en zegt dat ik gewoon Frans moet spreken (terwijl hun Engels beter is dan mijn Frans....)dan heb je het bij mij eerlijk gezegd verbruid...Ik wil absoluut niet generaliseren, dus bij deze mijn excuus:wink2:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ik ben waals en ik heb Nederlands op school gestudeerd.

En nu ben ik lerares in en openbare school en ik kan je verzekeren dat beide talen verplicht zijn... Ik ben geen uitzondering, steeds meer Walen spreken heel goed Nederlands.

Daarom begrijp ik niet waarom je zulke clichés nog gelooft.

Ik denk dat mijn Nederlands niet zo slecht is :bleh:

 

nee..idd..je nederlands is helemaal niet slecht:naughty:..en clichés geloof ik niet hoor:bleh:..het is denk ik gwn door eigen ervaringen op te doen dat je zo gaat denken:blush-anim-cl: ..en euh..het kan evengoed zijn dat je gwn niet merkt dat je tegen walen ned aan het spreken bent:naughty:..dat je denkt dat het vlamingen zijn..maar..ik heb vorige week tog nog een waling gezien die weigerde ned te praten:blink:..maar dat zullen dan maar enkelingen zijn..

Link to comment
Share on other sites

Op school, maar ook een beetje thuis, omdat ik wist dat tweetaligheid zeer belangrijk is.

En nu werk ik als vertaler/tolk/lerares ;)

 

Oh en nee mijn ouders zijn franstalig ;)

Heb er ook over zitten dubben om 'iets' met mijn Frans te gaan doen. Wilde eerst de journalistiek in maar qua werk voorzag ik moeilijkheden (die inderdaad uitgekomen zijn, veel mensen die hun journalistiekopleiding hebben afgerond hebben grote moeite met het vinden van een baan). Ben in mijn laatste jaar ineens helemaal omgegaan; in plaats van 'iets' met mijn talenknobbel (op zich leer ik erg gemakkelijk een vreemde taal, moet het alleen wel bijhouden daarna:blink: ) te doen, ben ik de zorg ingegaan. Ben HBO-V gaan doen en dat was de domste keus die ik heb kunnen maken. Door die stomme ziektes mag ik nooit meer aan de slag als verpleegkundige :shocked:

Zit er steeds vaker over te denken om dan alsnog aan de slag te gaan als vertaler, maar dan op 'medisch' gebied....Voorlopig mag ik nieteens aan werken denken, maar het gaat zo vervelen, dat niksen... Al 4,5 jaar lang nutteloos zijn :boxed:

Link to comment
Share on other sites

generaliseren?:blink: ..

 

Dit bedoelde ik met generaliseren:

 

Maar in Frankrijk vertikken ze het om mee te werken en Engels te spreken.

 

dat is bij ons ook hoor..de vlamingen moeten frans en engels leren..en de walen mogen kiezen tussen engels en nederlands..en wat kiezen ze dan?..juist..engels..noemen ze ons ook nog racistisch..omdat wij hun taal niet "willen spreken"..terwijl als wij naar daar gaan wij frans moeten praten..en als zij naar hier komen moeten wij ons ook maar aanpassen:blink: ..

 

het ging er gwn over dat ze weigeren ned te spreken..:blink:

 

Niet lief. :(

Link to comment
Share on other sites

Hihi....

Da's inderdaad een goed nummer. En nu vrede op aarde:wink2:

 

:shocked: :shocked: Freud heeft mijn lievelings-theemok op de grond gegooid...Nu zit er een barst in en is hij lek:shocked: Klerebeest:thumbdown:

 

Tom heeft btw nog een Fret bij..hij heet Fred..:roftl:

Link to comment
Share on other sites

nee..idd..je nederlands is helemaal niet slecht..en clichés geloof ik niet hoor:bleh:..het is denk ik gwn door eigen ervaringen op te doen dat je zo gaat denken ..en euh..het kan evengoed zijn dat je gwn niet merkt dat je tegen walen ned aan het spreken bent:naughty:..dat je denkt dat het vlamingen zijn..maar..ik heb vorige week tog nog een waling gezien die weigerde ned te praten:blink:..maar dat zullen dan maar enkelingen zijn..

 

Je dacht dat ik een vlaming was?? (ik voel me plotseling heel trots, hoor :naughty::mf_rosetinted: )

 

Er zijn ook soms vlamingen die Frans weigeren/niet kunnen spreken, maar dat betekent niet dat alle vlamingen te lui of "intelectueel onbekwaam" (om de woorden van onze premier te gebruiken) zijn om het te doen, nietwaar? :naughty:

 

Heb er ook over zitten dubben om 'iets' met mijn Frans te gaan doen. Wilde eerst de journalistiek in maar qua werk voorzag ik moeilijkheden (die inderdaad uitgekomen zijn, veel mensen die hun journalistiekopleiding hebben afgerond hebben grote moeite met het vinden van een baan). Ben in mijn laatste jaar ineens helemaal omgegaan; in plaats van 'iets' met mijn talenknobbel (op zich leer ik erg gemakkelijk een vreemde taal, moet het alleen wel bijhouden daarna ) te doen, ben ik de zorg ingegaan. Ben HBO-V gaan doen en dat was de domste keus die ik heb kunnen maken. Door die stomme ziektes mag ik nooit meer aan de slag als verpleegkundige

Zit er steeds vaker over te denken om dan alsnog aan de slag te gaan als vertaler, maar dan op 'medisch' gebied....Voorlopig mag ik nieteens aan werken denken, maar het gaat zo vervelen, dat niksen... Al 4,5 jaar lang nutteloos zijn

 

Medische vertaling is zeer interessant, misschien kan je het inderdaad proberen?

 

Om het gedoe een beetje goed te maken heb ik net gestemd op Belgie van Het Goede Doel......http://schiffersfm.omroep.nl/page/stemlijst

 

:roftl:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy