Jump to content

Recommended Posts

:sad::huglove:

Je zou toch denken: als er 1 plaats is waar ze je begrijpen ...

 

Dan maar hopen dat je snel weer naar huis mag hé :wnk2:

 

 

 

Wat is dat met je gsm trouwens? Nieuw nummer? Of problemen? Of lag het gewoon aan mij dat ik niks kon sturen? :roftl:

Nou ik heb wél een nieuwe telefoon, maar geen nieuw nummer. Heb jou ook nog wat gestuurd, twee weken terug ofzo. Misschien worden we geboycot ofzo....

Maar inderdaad, je zou toch denken dat ze hier wat begrip moeten hebben voor chronisch zieken, zéker op zo'n afdeling. Maarja, blijkbaar is de combinatie jong+zwaar ziek een moeilijk te omvatten begrip en kun je t maar het beste gewoon negeren. Toen ik van de week mn resultaten van de laatste longfunctie terugkreeg (48% nu tegen 56% in januari) schrok ik daar van, maar toen werd ik ook gerustgesteld met de woorden dat mn saturatie in elk geval mooi op 96% zat. Ja leuk, dank je, heel fijn in rust na vernevelen maar meet m niet als ik iets inspannends aan het doen ben want dan haalt ie de 90% niet eens meer......

 

Anouk, das gwn rot. Normaal gezien moeten verpleegsters toch ook wel met je meeleven/praten ofzo..

Ik kan niet zeggen dat ik weet hoe je je voelt ofzo, want ik heb nog nooit een longontsteking gehad..

maar toch voel k met je mee. Ik hoop da je snel weg mag

Tja ik hoef heus niet heel de dag aandacht ofzo maar als je ziet dat iemand een moeilijk moment heeft dan geef je toch even wat extra aandacht? Dan vraag je toch even of alles wel gaat en of je iets kunt doen? Was zelf ook verpleegkundige en weet dat t moeilijk kan zijn, maar al leg je alleen even je hand op iemands schouder, als je voelt dat er mensen zijn die je begrijpen (of in elk geval doen alsof....) dan kan dat wel t verschil maken tussen een jankbui of een opgelucht gevoel....

Ik lig hier nu niet eens vanwege die longontsteking, was t maar waar dan had ik op de longafdeling gelegen, daar zijn ze toch iets begripvoller dan hier. Of was t maar alleen bij die longontsteking gebleven, dan was ik lekker gewoon thuis geweest, waar ik hoor! Ik hoop met je mee dat ik snel weg mag:roftl:

 

Gegroet mijn roosjes:mf_rosetinted:

Goedenavond en gefeliciteerd met je 6,6!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nou ik heb wél een nieuwe telefoon, maar geen nieuw nummer. Heb jou ook nog wat gestuurd, twee weken terug ofzo. Misschien worden we geboycot ofzo....

Maar inderdaad, je zou toch denken dat ze hier wat begrip moeten hebben voor chronisch zieken, zéker op zo'n afdeling. Maarja, blijkbaar is de combinatie jong+zwaar ziek een moeilijk te omvatten begrip en kun je t maar het beste gewoon negeren. Toen ik van de week mn resultaten van de laatste longfunctie terugkreeg (48% nu tegen 56% in januari) schrok ik daar van, maar toen werd ik ook gerustgesteld met de woorden dat mn saturatie in elk geval mooi op 96% zat. Ja leuk, dank je, heel fijn in rust na vernevelen maar meet m niet als ik iets inspannends aan het doen ben want dan haalt ie de 90% niet eens meer......

 

Ow? :blink:

Dan worden we echt geboycot :crybaby:

(moet je maar gewoon weer vaak naar hier komen :mf_rosetinted:)

 

En sterkte daar ... echt waar ... klinkt heel gezellig :boxed:

Link to comment
Share on other sites

Ow? :blik:

Dan worden we echt geboycot :crybaby:

(moet je maar gewoon weer vaak naar hier komen :mf_roetinted:)

 

En sterkte daar ... echt waar ... klinkt heel gezellig :boxed:

Het IS ook erg gezellig, kom erbij joh, hoe meer zielen, hoe meer vreugd:thumb_yello:

Ben ook wel van plan weer vaker hier te komen hoor, maar ik zeg dat elke keer. Laatste tijd ging het zo *niet goed* dat ik er gewoon écht geen energie voor had. Was de halve dag bezig met wakker worden, dan had ik tot een uurtje of half acht wat puf en die besteedde ik aan Dorusje en de andere beesten, en daarna viel ik weer in slaap. Ben van plan wat vaker wakker te zijn, want dit is niets. Zit ook alweer een te lange tijd gewoon thuis te nietsen...

 

Mensjes, ik ben door

tot morgen ofzo

bye Xx

Tot snel weer, sweet dreams voor later!!

 

Anouk! :biggrin2:

Ik lees dat t allemaal weer even tegenzit?:thubdown:

:huglove:

Haai!! Het gaat weer helemaal top inderdaad. Maarja, heb wel weer even tijd om te MFC'en, kan hier verder niet veel doen dan internetten en die avonden duren lááááng!!! MFC is veiliger dan E-bay enzo he:naughty:

Link to comment
Share on other sites

Haai!! Het gaat weer helemaal top inderdaad. Maarja, heb wel weer even tijd om te MFC'en, kan hier verder niet veel doen dan internetten en die avonden duren lááááng!!! MFC is veiliger dan E-bay enzo he:naughty:

 

 

Dat geloof ik graag ja :roftl: jij kocht toch altijd kralen? of heb ik nou een heel verkeerd iemand voor ogen:blush-anim-cl: Ik heb echt al 'n tijd niks meer gekocht, moet nu geld sparen voor mika :wub2:

Link to comment
Share on other sites

Het IS ook erg gezellig, kom erbij joh, hoe meer zielen, hoe meer vreugd:thumb_yello:

Ben ook wel van plan weer vaker hier te komen hoor, maar ik zeg dat elke keer. Laatste tijd ging het zo *niet goed* dat ik er gewoon écht geen energie voor had. Was de halve dag bezig met wakker worden, dan had ik tot een uurtje of half acht wat puf en die besteedde ik aan Dorusje en de andere beesten, en daarna viel ik weer in slaap. Ben van plan wat vaker wakker te zijn, want dit is niets. Zit ook alweer een te lange tijd gewoon thuis te nietsen...

 

 

Haai!! Het gaat weer helemaal top inderdaad. Maarja, heb wel weer even tijd om te MFC'en, kan hier verder niet veel doen dan internetten en die avonden duren lááááng!!! MFC is veiliger dan E-bay enzo he:naughty:

 

Als ik erbij zou komen zou het pas gezellig zijn :mf_rosetinted:

Hoop toch dat het nu wat beter gaat en je wat vaker kan komen. Maar als het niet gaat en je hebt echt gewoon geen energie dan gaat het niet hé ... :wink2:

 

 

 

Oh ... zwijg over e-bay .... aub ...

 

 

:roftl:

Link to comment
Share on other sites

Dat geloof ik graag ja :roftl: jij kocht toch altijd kralen? of heb ik nou een heel verkeerd iemand voor ogen:blush-anim-cl: Ik heb echt al 'n tijd niks meer gekocht, moet nu geld sparen voor mika :wub2:

Nee dat klopt helemaal. Trollbeads, maar ook andere leuke snuisterijen zijn altijd welkom, met name bijzondere uitgaves van U2 ofzo....:naughty:

Ik heb ook al even niets meer gekocht, maar wel met moeite. De dollar is niet veel waard nu en dat roept om actie. Maar heb dus al kaarten voor Werchter en twee keer U2 gekocht, dus de spaarpot is weer eventjes leeg. Helaasch....

 

Oh ... zwijg over e-bay .... aub ...

 

 

:roftl:

Hoezo, iets interessants gespot??? Ik kan me een tijd heugen dat je daar niet kwam. Die tijd ligt ver achter ons geloof ik he :roftl:

Link to comment
Share on other sites

Hoezo, iets interessants gespot??? Ik kan me een tijd heugen dat je daar niet kwam. Die tijd ligt ver achter ons geloof ik he :roftl

 

Ik wil er niet over praten ... echt niet ...

 

IMG_5989_.jpg

 

NE_.jpg

 

IMG_6029_border.jpg

 

IMG_6030_border.jpg

 

IMG_6032_border.jpg

 

IMG_5995_.jpg

 

Allemaal e-bay .... (ok, die laatste niet maar komt op hetzelfde neer) .. en er is hopelijk nog een dvd onderweg (niet van AT btw, die hebben er (nog?) geen :P) :roftl:

Link to comment
Share on other sites

Nouja ik heb hier een soortgelijke collectie aan E-bayzooi, maar dan opgedeeld in kralen (trollbeads, met name uniekjes die maar een keer uitgegeven worden, zijn zgn mislukt maar vaak leuker dan de 'gelukte', of de retireds, dat zijn kralen die niet meer in de huidige collectie zitten) en bootlegs van favoriete bands. Veel U2, heel veel U2.... Maar ach, we moeten ons geld ergens aan uitgeven toch? Die kredietcrisis ligt niet aan ons hadden we toch al eens bedacht?:naughty::thumb_yello::mf_rosetinted:

Link to comment
Share on other sites

Juist ja, dat hadden we al besloten .. :roftl:

 

 

 

 

Seg, btw .. hoe zit het met jouw kennis van/ervaring met dit:

Het geheel dan welteverstaan, maar deze is gewoon leuk :blush-anim-cl::roftl:

Link to comment
Share on other sites

Anouk !!!! :boing:

 

I saw you online and I had to come here

:boing: how are you? :wub2:

 

:shocked:

 

What ... are ... you ... doing ... here ... ? :blink:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:bleh: Nice to see you here :wub2:

Link to comment
Share on other sites

Anouk !!!! :bong:

 

I saw you online and I had to come here :bong: how are you? :wb2:

How sweet is that? Thanks so much for asking. I'm in hospital again and I was just going to say goodbye for now, I'm going to shut down my notebook because my connection isn't working very well... I REALLY promise to come back tomorrow and then I'll tell you everything you want to know:naughty::roftl:

Hope you're doing okay for now, and see you tomorrow!! :huglove:

 

Seg, btw .. hoe zit het met jouw kennis van/ervaring met dit:

Het geheel dan welteverstaan, maar deze is gewoon leuk :blsh-anim-cl::roftl:

Het spijt me maar ik ga afsluiten meis, mn internet vliegt er steeds uit en dat irriteert me mateloos. Ga nog maar even een dvd'tje kijken en wat Sudoku's oplossen, moet toch wat he? Hoop je morgen weer te zien, heb t woord huis nog niet gehoord in positieve zin, dus hoogstwaarschijnlijk zit ik morgenavond weer met zeeën van tijd en meld ik me hier weer. Ik sla je link even op:wink2:

Tot morgen, sweet dreams!! :huglove:

Link to comment
Share on other sites

How sweet is that? Thanks so much for asking. I'm in hospital again and I was just going to say goodbye for now, I'm going to shut down my notebook because my connection isn't working very well... I REALLY promise to come back tomorrow and then I'll tell you everything you want to know:naughty:

Hope you're doing okay for now, and see you tomorrow!! :huglove:

 

 

I'm ok, thanks. I hope you get well soon :huglove:

 

 

 

It's ok, I know you can't live without me :mf_rosetinted:

 

 

:bleh::roftl:

 

Pfffffffffffffffffffffffff :roftl:

Link to comment
Share on other sites

Het spijt me maar ik ga afsluiten meis, mn internet vliegt er steeds uit en dat irriteert me mateloos. Ga nog maar even een dvd'tje kijken en wat Sudoku's oplossen, moet toch wat he? Hoop je morgen weer te zien, heb t woord huis nog niet gehoord in positieve zin, dus hoogstwaarschijnlijk zit ik morgenavond weer met zeeën van tijd en meld ik me hier weer. Ik sla je link even op:wink2

Tot morgen, sweet dreams!! :huglove:

 

:tears:

Nuja, geen probleem .. ik had er al lang in moeten liggen dus eigenlijk alleen maar goed :roftl:

 

Hopelijk komt het woord huis toch snel in positieve zin voorbij :wink2:

En moest je tijd teveel hebben (en zin hebben uiteraard) mag je altijd die video kijken en mij iets laten weten :mf_rosetinted::roftl:

 

Slaap goed!

 

:huglove:

Link to comment
Share on other sites

Pfffffffffffffffffffffffff :roftl:

 

Well ... L ... I'm gonna leave you .. I'm going to bed, I'm already thinking I should for like an hour or so .. :roftl:

 

 

Goodnight! :bye:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Allemaal,

 

Weer eens tijd voor een update vanuit het verre Bali.

 

De afgelopen twee weken hebben voor mijn gevoel met name bestaan uit feestdagen. Die Balinezen hier hebben om de haverklap ceremonies om hun goden met hun te houden, en een hoop hiervan vallen in de maand maart. Komt mooi uit, want dat gaf mij de gelegenheid om wat meer van Bali te zien dan alleen Lovina en Gondol.

 

Na een kort weekje door ceremonies heeft Gede me eerst nog meegenomen naar een grote veemarkt in Denpasar. Vanwege de feestdagen zou het drukker zijn dan normaal omdat iedereen nog zijn vee wilde verkopen vóór de feestdagen. Ik had een beetje mijn twijfels of het bezoeken van een veemarkt zo’n goed idee zou zijn. Meestal zijn veemarkten niet echt positief, en zoals in Spanje, vooral een trieste bedoeling met zielige, magere en onder de wonden zittende dieren… Maargoed, als dierwetenschapper kon ik deze kans eigenlijk niet laten schieten, en dus toch een beetje angstig voor wat daar aan te treffen naar Denpasar vertrokken. Onderweg was het al flink druk, met trucks waarop koeien stonden, scooters waar geiten vastgebonden op een plaat achterop lagen. Hmm… zoiets zul je in Nederland echt nooit aantreffen.

 

Intussen vertelde Gede me dat de markt in Denpasar een écht Balische markt was, en dat er dus geen geiten of varkens zouden zijn, die werden meestal gehouden door Javanen. Wel zouden er koeien, kippen, ander gevogelte, honden en vis zijn. Eenmaal in Denpasar aangekomen was het vechten voor een parkeerplaatsje, gelukkig komen de meeste op scooters. Er was een veld zó vol met scooters dat ik me afvraag of iemand daar ooit nog zijn eigen scooter tussen heeft weten terug te vinden.

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EIVKWFNT.jpg

 

Eerst de afdeling “runderen” gaan bekijken, en ik was positief verrast!! Netjes een afdak waar de dieren in de schaduw konden staan. Ik heb geeneen koe gezien die mager was of gewond. Ondanks dat ik niet zo gek veel met koeien heb zijn deze Balinesche koeien toch wel erg leuk! Ze zien er zo schattig uit, helemaal niet zoals onze Nederlandse koeien welke soms meer weg hebben van een wandelende zak botten die melk produceerd. De koeien hier worden met name gehouden om het land te bewerken of voor het vlees. Gemolken worden ze niet. Hierdoor is de prijs van een stier dus ook flink hoger dan van een koe, ongeveer 2x zoveel. De stieren worden niet gecastreerd, en blijven toch heel mak, ook hier stonden ze gewoon aangebonden tussen de rest.

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6ORP6EB4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F3MF7ILW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q7H8HROY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GMPG6YJK.jpg

 

De “gevogelte” afdeling blijft toch weer een apart iets. Hanen worden hier als huisdier gehouden in een soort rieten manden met een open bodem, die worden dan langs de kant van de weg gezet, en dan kan de haan wat scharrelen in zijn beperkte omgeving. Hiernaast worden er toch ook nog een hoop hanen gehouden voor de hanengevechten. Officieel mag dit niet meer, maar achter de schermen gaat hier nog een hoop geld in om! Ook op de markt was dit wel terug te zien, twee hanen werden getest op hun reactie naar elkaar. Zetten hun veren helemaal overeind, lijken 3x zogroot te worden en vliegen elkaar uiteindelijk aan. De eigenaren grijpen ze snel voordat ze elkaar echt in de veren vliegen. Ok, die twee waren goedgekeurd voor de gevechten. Anderen welke niet reageerden werden als huisdier verkocht.

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZSF7E8ZW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S8MJODRX.jpg

 

Weer onder een afdak zaten de vleeskippen en wat ander gevogelte. Voordat ik naar binnen ging schoot even de waarschuwing van de arts die me ingeent heeft door mn hoofd: “vermijd vooral levende kippen vanwege vogelgriep”. Ok, te laat :-D. Niemand lijkt zich hier ook maar iets aan te trekken van vogelgriep, en dat terwijl er toch nog steeds vogelgriep gevallen gemeld worden in Java. Maar dat is op Java en niet op Bali. Mijn opmerking dat Java en Bali gescheiden worden door een kleine 3 mijl water en dat vogels kunnen vliegen leverde een verbaasde blik op, en de melding “ze komen niet van Java naar Bali”. Blijft toch een typisch volk. Maar goed, het zat hier behoorlijk vol met kippen, eenden en ganzen. De vette vleeskippen, precies als de Nederlandse. Een hoop eenden, die vooral gebruikt worden om de rijstvelden leeg te eten na een oogst. En dus een paar ganzen, geen idee waarvoor deze gebruikt worden hier. Na wat rondgelopen te hebben en een hoeveelheid stof ingeademd te hebben genoeg voor de rest van het jaar viel mijn blik ineens op iets pluizigs. Dat zag er bekend uit! Hmm, maar toch ook niet, van dichtbij gaan kijken, en ik zag dat het pluizig was, met een platte snavel en zwemvliezen. Eendags-eende-kuikens!!! Haha, eendagkuikens zijn al schattig, maar het “eend” zijnde voegt hier nog iets extra’s aan toe! Ik denk dat het vooral de grote platte snavels zijn wat ze nog een factor schattiger maakt. Uitgebreid de eendjes geaaid en bewonderd, een vrouw was ze aan het sexen, en ze daarna in dozen aan het inpakken (Ja, inderdaad, kartonnen dozen, opgedeeld in vier gedeeltes waar de deksel maar op één manier oppast). De prijs van de schattige eendjes; 250 rupia per stuk, dat is omgerekend ongeveer 1,5 eurocent.

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3CYRA4IZ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HNG6SAME.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QZWPVXNW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-E4DYC7HY.jpg

 

Waar ik erg om moest lachen waren de volgende pakketjes:

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HCTX88OL.jpg

 

Dit zijn ook kippen, stevig verpakt in een kokosbladeren “mandje”. Dit zijn echte wilde boskippen, en als ze losraken zou je ze nooit meer kunnen vangen, dus vandaar deze ietwat bijzondere manier van vervoeren…

 

Hierna weer terug naar het “echte” buiten, waar een verzameling vogelkooien stond en een aantal afdakjes waar puppies inzaten! Ergens sneu, die puppies, maar ze zagen er wel erg goed uit, in de schaduw onder een afdakje. Sommige zelfs wat aan de dikkige kant en ik gok dat ze een week of 9 a 10 geweest zullen zijn. Kinderen waren ze voorzichtig aan het aaien, en dat vonden ze toch wel erg leuk! Buiten het hok waar ze inzaten stond een bakje water waar ze af en toe bijgezet werden zodat ze konden drinken. Aan Gede gevraagd waarom het bakje niet ín het hok stond, en dar bleek te zijn zodat ze hem niet omver zouden lopen, en zelf vies en nat zouden worden. Dan zouden mensen ze minder snel kopen. Tsja, zit wel wat in natuurlijk. Ernaast dus een bonte verzameling aan vogels. Ik heb alle kleuren wel gezien. Papagaai achtigen, maar ook een soort kanarie, maar dan in alle kleuren!!

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NYANI63I.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AIKPKTOZ.jpg

 

Tot slot de vissen. Ik denk dat ik met open mond heb staan kijken. Een soort stellage, met daaraan in zakjes verpakte vissen. Siervis, dus goudvissen, guppen, maanvissen enz. Braaf afvast verpakt in zakjes met zuurstof, en dan opgehangen zodat je goed kunt kiezen… Tsja, wel weer onder een afdakje, dat dan weer wel. Er hing zelfs een zakje met schildpadjes. Blijft toch een erg apart volk hoor… Ook een paar kleine zwembadjes met koikarpers, wat meer richting de koi zoals wij ze in Nederland gewend zijn, maar nog steeds houdt de kwaliteit niet over. Ze hebben zelfs speciaal koivoer in de bekende kleurrijke vacuümverpakte zakken. Ze blijven me verbazen!!

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HNVPHAEQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7Q466UAU.jpg

 

Op de terugweg naar Tanah Lot geweest, een grote tempel die in zee ligt en alleen bij laagtij te bereiken is. Absoluut erg mooi, maar al die toeristen trekt me toch niet zo. Tegelijk met ons kwamen 14 (geteld!) bussen aan vol Javanen die een uitstapje maakten. Je struikelde dus echt over de mensen, maar het uitzicht was wel mooi.

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4UYBHA8B.jpg

Link to comment
Share on other sites

De week hierna was een grote aaneenschakeling van feestdagen. Instituut gesloten en ik vrij om te gaan en staan waar ik wilde. En de keus was gevallen op Ubud. Jaja, ik als echte cultuur barbaar zou naar het culturele hart van Bali gaan. Vanuit Lovina met een Shuttlebus naar Ubud gebracht, daar in de main road gedropt, en dus maar op zoek gegaan naar een betaalbaar hotel. Uiteindelijk ben ik beland in een “homestay”, wat niet meer inhoud dan een familie, die achter in de tuin een paar bungalows heeft staan en deze verhuurd. Hartstikke leuk, je ziet wat van het dagelijkse leven van de echte Balinees. Ubud is één groot iets met voornamelijk galerijen van kunstenaars. Leuk om zo eens te zien! Verder is er een enorme markt, waar iedereen hetzelfde probeert te verkopen, de gebruikelijke souvenirs, sarongs, maskers, en tot mijn verbazingen, houten penissen aan een sluitelhanger. Tsja, zoals ik al zei, het blijft een apart volk.

 

Vanwege de feestdagen was er de traditionele Barong. Een dierenpak waar twee mensen inzitten, en dan een soort van dans uitvoeren. Ze worden begeleid door een kudde mensen met instrumenten waar een geluid uitkomt dat 4 straten verderop nog te horen is. Ze trekken van huis naar huis, en voeren voor ieder huis dus een soort van traditionele dans op, welke geluk zou moeten brengen voor het huishouden. Van huis naar huis dus, van straat naar straat, 4 dagen lang. Het was dus tamelijk luidruchtig in Ubud. Wat ook luidruchtig was, waren de hanen die in de tuin van de buren zaten, en aan mijn bungalow grensde… Bij de eerste sprankjes licht schakelde deze “aan” en begonnen te kraaien. Vanaf een uur of 6, kwart over 6 dus. Maakte niet zo gek veel uit, ik was vaak toch al wakker rond die tijd, want, in de enorme boom vóór mijn kamer verzamelde vanaf half 5 ’s ochtends de plaatselijke vogelbevolking van Ubud zich al….

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UFRHQMCK.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WXZJEDHS.jpg

 

Als je in Ubud bent moet je natuurlijk een van de dansvoorstellingen gezien hebben, dus, ik als echte toerist heb me daar maar aan gewaagd. Moet bekennen, was best leuk om te zien. De traditionele kledij, de bewegingen. Elke oogopslag en handbeweging heeft zijn betekenis (zeggen ze). Duurde in totaal 1,5 uur, maar was zeker leuker geweest wanneer hij korter was geweest, want soms was het toch wel een beetje langdradig. Tsja, ik zei al, ik ben een cultuurbarbaar…

 

In het kader van “gaan waar ieder ander geweest is” wilde ik ook een wandeltocht gaan doen zoals uitgezet stond in mijn Lonely Planet gids. Leek een leuke tocht te zijn langs een rivier en door de jungle, dus daar ben ik me aan gaan wagen. Binnen een kwartier werd de wandeling al onderbroken. Vlak voor mijn neus werd een toerist op een scooter ingehaald door een local in een auto, terwijl de local ernaast zat bedacht hij zich dat ie daar linksaf moest (bedenk even dat ze links van de weg rijden), en reed de toerist zo van de scooter af… Goed, maar even gaan kijken of alles ok was. Nee dus. Toerist had geen helm op, had dr hele hoofd openliggen. Was wel bij bewustzijn, maar had een snee van een cm of 10 over haar hoofd, bloeden als een rund. Ook haar hele benen en armen lagen open. Fijn… De local was flink overstuur, had haar al lief water aangeboden, en geen idee wat te doen. Ik was een kilometer terug een kliniek tegengekomen, maar had geen idee of ze ambulances of iets hebben hier. Dus de local duidelijk gemaakt dat ie haar naar de kliniek moest brengen. Inmiddels kon ze weer wat lopen, dus is ze bij hem in de auto gestapt en heeft hij haar braaf naar de kliniek gebracht. Goed, mooi begin van de wandeling. Toch maar verder gegaan, en de route gevolgd. Ubud ligt vlak bij de bergen, dus het ging redelijk op en neer, maar wel goed te doen. Schitterende rijstvelden gezien, omringd door deels jungle. Ook felblauwe vogels gezien, denk papagaaiachtigen, maar natuurlijk nooit op de foto weten te krijgen. Door de kleine dorpjes was iedereen druk bezig de boel te versieren voor het feest. Bogen werden opgezet in de straat, en de offertempeltjes werden voorzien van extra offers.

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ROSPCDPE.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WYKDPYNS.jpg

 

Hier waarschijnlijk ergens een afslag gemist… Na een tijdje gaan twijfelen of ik dezelfde weg terug zou nemen, maar dat is eigenlijk maar saai. Toch maar doorgelopen, waarna ik op een grote weg uitkwam. Daar eens gevraagd waar ik zat, maar ik was inmiddels al mijn kleine detailkaart uitgelopen. ****, dat was niet echt de bedoeling. Via die grote weg leek ik redelijk makkelijk terug naar Ubud te kunnen komen, hoewel het wel nog een eind was. Besloten de grote weg te volgen en te kijken hoever ik zou komen. Nou, uiteindelijk ben ik dus weer terug in Ubud gekomen, na een wandeling van 6 uur. Hmm, dat was toch niet helemaal de bedoeling… Gelukkig was ik al vroeg vertrokken, dus was het nog lang niet donker. Dat is toch wel prettig om te weten als je verdwaald bent…

 

Iets anders wat je gezien moet hebben als je in Ubud bent is het monkey forest. Een bos, met een aantal tempels, waarin een paar groepen apen wonen. Een beetje huiverig na mn laatste ervaring met apen toch besloten erheen te gaan. Veilig alles in mn rugzak gestopt en wat rondgekeken. Besloten dat het redelijk veilig was, en mijn fototoestel eruit gehaald en wat foto’s gemaakt. Deze apen waren niet zo brutaal als die wat ik eerder al tegengekomen was. Hoewel ook deze spullen jatten van onoplettende toeristen. Toch waren deze wel erg leuk hoor. Veel jongen die schattig met elkaar aan het spelen waren. Apen die heerlijk in de zon liggen en elkaar aan het vlooien zijn. En natuurlijk apen die de bossen bananen die toeristen meenemen proberen te stelen. Een erg leuk geheel!! Overigens wel grappig, zodra er een offer gebracht wordt, vliegen de apen erop, en scheuren massaal het offertje kapot… De betreffende Balinees staat er vervolgens een beetje sneu bij te kijken…

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ERXHH7RS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CJ6ACVHM.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OAZ87AF4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UBBCKYNP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JHWQ73M3.jpg

 

Een geslaagd uitstapje naar Ubud dus! Hierna weer terug gegaan naar Lovina. Hier bleek een reinigings ceremonie te zijn aan het strand voor het nieuwe jaar (Njepi). Honderden Balinezen, traditioneel gekleed in optocht door de straten, onder begeleiding van luide muziek. Hierna streken ze neer op het strand, met al hun offers e.d.. Na een tijdje hebben ze een deel van de offers in zee gelaten. Een bootje ging de zee op om water te halen, en toen ze terug kwamen werd iedere Balinees traditioneel gezegend. Ze worden besprenkeld met zeewater, drinken er een slokje van en krijgen rijst op hun voorhoofd geplakt. Hierna nog een massaal gebed, en toen waren we weer 5 uur verder. Toch tijdrovend, al die ceremonies hoor!!

 

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EYN4FOZJ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I6BSET48.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MJO7KP8M.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P6APNALL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3OPHA8FC.jpg

 

Dag later haalde Gede me weer op om terug te gaan naar het instituut. Waar ik nu weer ben. Niet lang, want ook de rest van deze week is weer feestdag. Op het moment hoor ik op de achtergrond luide muziek, ze zijn het instituut traditioneel aan het reinigen. Dit houd in dat alle Hindoes traditioneel gekleed, alle tanks e.d. afgaan, ervoor gaan zitten als groep, de tank zegenen en ze bidden tot hun god. Het zou een uur duren, maar ze zijn inmiddels als een ruime anderhalf uur bezig. Voor de rest zitten alle faciliteiten op het instituut dicht, dus heb ik die tijd maar even genomen om een nieuwe update te maken. Als ze klaar zijn ga ik weer naar Lovina, waar morgen ook Njepi is. Een dag van volledige stilte. Je mag je huis of hotel niet verlaten, de straat niet op, officieel geen lampen aan, geen geluid maken en niet koken. Gelukkig is dit voor toeristen minder streng al mag je alsnog het hotel terrein niet verlaten. Het hele eiland ligt dus volledig stil, zelfs de luchthaven is gesloten! Ondenkbaar in Nederland…

 

De dag daarna ga ik beginnen met een duikcursus, drie dagen. Eerste dag oefenen in zwembad, tweede dag twee duiken op Menjangan Island en de derde dag twee duiken op het scheepswrak Temlanbun en examen. Intensieve dagen dus, maar lijkt me wel erg leuk!!

 

Goed, dat was het wel weer, volgende update volgt weer een keer!!

 

Liefs,

Deb

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy